Un român ia cu asalt mapamondul cafelei
Practic nu e doar un român ci o echipă de români, o echipă adunată în jurul singurului producător oficial de echipamente destinate industriei cafelei din România. Zic oficial, pentru că, neoficial, mai există şi producătorul râşnitelor Kinu al cărui fabrică se află la Reghin, dar care alege să-şi promoveze internaţional produsele sub un brand german. Este însă o poveste la fel de românească şi la fel de valoroasă pentru ecosistemul cafelei din ţara noastră.
Revenind însă la cei care îşi asumă acest rol de unic producător de echipamente pentru cafea din România, ei se află la Craiova şi se numesc Hedone. Da, da. ştiai tu bine că îţi aminteşti ceva din articolul dedicat râşniţei Honne. Aşa cum ziceam şi atunci Hedone este orientat pe piaţa echipamentelor profesionale, iar anul acesta şi-a propus să ducă vorba în satul global despre ei. Vor participa în perioada 20-24 Octombrie la cea de-a 40-a ediţie a Host, desfăşurat la Milano şi care este unul dintre cele mai renumite evenimente la nivel internaţional dedicate industriei HoReCa. Adicatelea o adunare de peste 2000 de firme din 51 de ţări, care vor reaşeza direcţiile industriei HoReCa pentru anul ce urmează.
Cum n-ai lăsat totul baltă şi nu ai pornit încă spre Milano?
Stai liniştit(ă)! Nu cred că te vei urca repede în avion să pleci la Milano, acum că tocmai de ai aflat vestea. Ori ştiai despre Host de ceva timp şi ţi-ai făcut deja planurile, ori viaţa ta va curge liniştit înainte fără să te gândeşti vreo clipă la desfăşurarea de forţe de la Milano.
Şi atunci de ce vorbim despre asta?
Hai să zicem că e un gând la o cafea. Stăm noi şi sorbim cu grijă din ceaşca de cafea preparată prin metoda preferată a fiecăruia şi ne surpridem concluzionând că ritmul în care creşte piaţa de cafea de specialitate din România este impresionant. Din fericire, cafeaua de marcă stagnează de ceva timp pe un platou şi, pare, că singura direcţia fezabilă este în jos, în lipsa oricărei preocupări pentru calitatea produsului, lipsă ce se încearcă a fi compensată cu tot felul de reclame mincinoase. Prin urmare loc pentru cafeaua de specialitate să tot fie, iar, treptat, pare să se umple. Ultima actualizare a hărţii cafelei bune, făcută acum câteva zile m-a surprins pozitiv cu peste 70 de cafenele şi peste 30 de prăjitorii în toată România. Iar surpriza şi mai plăcută, vine din faptul că trendul se extinde în tot mai multe oraşe, ajungând în comunităţi din ce în ce mai mici.
Asta e o dovadă clară, că odată ce ai gustat o cafea bună nu te mai poţi întoarce la amăreala din supermarketuri.
Însă toată această explozie de cafea bună, binevenită pentru noi consumatorii iubitori de cafea, ascunde o perspectivă tristă. Importăm… tot! Pentru o ţară care, nativ, nu face parte din lumea cafelei, pare destul de firesc să importăm. Cafea da, dar echipamente…? Nici italienii nu au plantaţii de cafea, nici nemţii, nici olandezii, dar ţările producătoare de cafea le importă echipamentele pentru a-şi prepara cafeaua. Noi le importăm şi pe unele şi pe celelalte. Iar în condiţiile unei pieţe de consum încă mică, raportată la numărul de furnizori, importurile se fac haotic, individual, în cantităţi mici, toate având că rezultat, preţul mare şi calitatea scăzută la care cumpără clienţii finali.
Acesta este contextul în care simt nevoia să-mi scot pălăria în faţa celor de Hedone. Pentru că sigur nu e simplu şi sigur nu pot ieşi lucrurile perfect din prima, dar e nevoie de multă ambiţie, perseverenţă, răbdare, investiţii şi muuultă pasiune pentru a-ţi asuma acest rol de pionier.
Pentru noi, consumatorii, existenţa şi investiţiile lui Hedone sunt, însă, insuficiente. Nouă ne-ar prinde bine existenţa unor producători de echipamente pentru acasă, fie ele espressoare, râşnite sau unelte şi accesorii pentru metodele alternative. Însă până una altă nu-i avem. Asta nu înseamnă că nu-i putem încuraja să apară. Depinde în egală măsură de curajul unora de a investi şi de a-şi transforma pasiunile în afaceri, dar şi de existenţa unui public tot mai larg dispus să le insufle acest curaj. Iar a fi client într-o piaţă incipientă, implică cel puţin la fel de multă responsabilitate şi grijă. Grijă la ce cafea bem, de unde o luăm sau unde alegem să o consumăm, cum o preparam şi cui povestim despre experienţele noastre.
Până una alta, să le dorim succes celor de la Hedone. Să reprezinte cafeaua din România cu brio la Host, punându-ne astfel şi pe harta producătorilor, nu doar a consumatorilor.
Ernest Valentin
octombrie 9, 2017 @ 6:38 am
Mai exista si cei de la DIP cu suficiente participari la expozitii de afara
AdminSite
octombrie 12, 2017 @ 3:21 pm
Multumesc pentru completare.
Sa ciocnim o ceasca si in cinstea lor! 🙂